
DOELEN ROND LEREN VOOR DIVERSITEIT
Wetende dat er 6 doelen zijn rond leren over diversiteit, heb ik er 2 uitgekozen die het meest naar voor kwamen tijdens de stages.
Normaliteit
Diversiteit is een normaliteit en dit zou iedereen moeten aanvaarden. Bij deze aanvaarding willen we onze identiteit behouden. Zo heb ik tijdens de maatschappelijke stage geleerd, dat in een land zoals België, men doorgaans met twee dient te gaan werken om financieel rond te komen. Dit was dus niet evident, in het gezin waar vader de enige kostwinnaar is. Toch aanvaardde hij dat ik, als jonge vrouw, studeer om dit later waar te maken.
Flexibiliteit
In de klas zijn er zoveel verschillen en hier wil ik dan ook rekening mee houden.
Tijdens mijn laatste stage waren 4 anderstalige leerlingen in mijn klas. Hier diende ik steeds extra aandacht aan te geven zodat zij ook mee de les konden volgen. Dit natuurlijk zonder de rest van de klas uit het oog te verliezen. Dit vraagt om veel flexibiliteit van de leerkracht, wat ik verder wenst te ontwikkelen.
Differentieren wanneer nodig was de opdracht maar daarvoor diende ik meer flexibliteit aan de dag te leggen.
Flexibliteit ontwikkelen is ook noodzakelijk om één van mijn belangrijke doelstellingen te bereiken : begeleiden van kinderen met dyslexie.