REFLECTIE

REFLECTIE MODEL  DILTS EN BATESON

OMGEVING

"Waar reageer ik op, wanneer en met wie ?"

Als toekomstige leerkracht wens ik jaarlijks een evaluatie te maken van diversiteit en identiteit in de klas, de school, de cultureel, socio-economische omgeving van de leerlingen. Deze evaluatie zal mij helpen om gericht te onderwijzen en de vastgestelde verschillen te benutten om de leeromgeving te bevorderen .

Dit zal ik toetsen aan de observaties van andere collega's om zo mijn visie te verbreden en te verdiepen. Een kennismaking met bv. ouders zal mij hier ook bij helpen.

GEDRAG

"Wat doe ik, hoe handel ik ?"

Een positieve klasgroep creëren is mijn doelstelling waarbij het postief gedrag vanuit de groep kinderen gevormd wordt en niet vanuit het voorbeeld van de leerkracht.

Wanneer er zich een positief of negatief gedrag stelt, is het belangrijk om de feiten te objectiveren door het betrekken van alle partijen alvorens het gedrag te beoordelen en niet te veroordelen.

Dit is een proces van heel de klas, waar ik als leerkracht zal moeten bijsturen.

BEKWAAMHEDEN

"Wat kan ik, hoe pak ik het aan? "

Deze twee studiejaren waren een rollercoaster aan nieuwe ervaringen waar ik bekwaamheden heb ontwikkeld.

Door de maatschappelijke stage waar ik in het leven van een kansarm gezin terecht kwam, heb ik leren relativeren. Ik heb het goed en bij tegenslagen zal mijn wereld niet vergaan.

Doorzetten was ook een van hun opmerkelijke kenmerken.Daar kon ik me zeker in vinden en hun in ondersteunen. Ahmar laten inzien dat fouten niet erg zijn maar een nieuwe start kunnen zijn tot leren. Ik wens zoals zij, mijn dromen waar te maken.

Durven vragen stellen was voor mij moeilijk in een nieuwe omgeving, maar nu weet ik dat dit ook deel uitmaakt van de leerkrachtengroep. Hulp vragen en materialen lenen ging zonder angst.


OVERTUIGINGEN

"Waarom doe ik het, wat vind ik belangrijk?"

Ik vind het belangrijk dat kinderen kind kunnen zijn.            Zij zouden zorgeloos moeten zijn.

Het is aan mij als leerkracht om de negatieve invloeden zoveel mogelijk te laten vergeten om een platform te creëren waar de kinderen aan het leren kunnen komen.

Kinderen aanspreken op hun mogelijkheden en hen stimuleren om hun leefwereld te verbreden.



IDENTITEIT

"Wie ben ik, wat is mijn levensdoel? "

Mijn levensdoel is om een job te kunnen uitoefenen die ik graag doe alsook een gezin opstarten waar kinderen een belangrijke rol spelen.

Leerkracht zijn is een droom. Leerlingen begeleiden die graag naar school komen omdat je hen helpt in hun ontwikkeling, ontplooiing en bij de verbreding van hun kijk naar de wereld.

Kinderen vormen tot de volwassenen van de toekomst.


KERN EN VISIE / BETROKKENHEID

" Van waaruit handel ik?

Ik handel vanuit mijn ervaringen .

Ervaringen waarin ik eigen waarden en normen heb ontwikkeld en die voor mij centraal staan.

Ik zal respect tonen voor mede leerkrachten en directie maar ook voor de leerlingen. Vragen dat zij op hun beurt respect hebben voor elkaar. Heb respect en er zal je respect terug gegeven worden.

Kinderen zijn zo verschillend. Je kan ze niet gelijk behandelen maar wel gelijkwaardig.Zo kunnen ze op hun eigen manier en niveau een zelfde doel bereiken.

Geborgenheid geven is voor mij zeer belangrijk zowel voor jong als oud. Iedereen op school heeft hier nood aan.

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin